Van de voorzitter

….Maar er komen andere tijden…..

Beste tuinliefhebbers,

De herfst is elk jaar al de tijd van achteruitgang en het afsterven van de natuur. We houden ons dan vast aan de groenblijvende planten en struiken. Nog meer kijken we naar de lokkende feestdagen en de komende lente. Dit jaar dreigt het anders te zijn…..

Maar heeft u ook gezien wat er nog wel in de tuin of op terras of balkon te zien is? Ik ben vanmorgen  expres de tuin ingelopen om te zien wat er wel te zien was. Er waren nog veel bloeiende salvia’s, Amistadt, Bleu spire, Ambers wish en Wendy’s wish, Black and Bloom. Ook bloeiden er nog Cleomes en tabaksplanten. Wonderboom met rode vruchten, Lab labs met prachtige paarse bonen, ook heb ik nog asters in bloei staan, al zijn die echt niet mooi meer. Er staan nog geraniums, pelargoniums in bloei. Er vallen steeds meer vijgen van de boom, nog een enkele noot. Door het uitblijven van de vorst staan de kuipplanten nog buiten. Ook daar veel bloei bij de brugmansia’s. Ik heb geprobeerd te tellen maar na de 100 bloemen raakte ik de tel kwijt. Helaas geuren ze niet meer zo als bij hogere temperaturen. Dat geldt ook voor de hedychium, nog enkele prachtige bloemen komen uit.

Dit jaar hebben we een extra donkere wolk boven ons hoofd hangen:  Corona of zoals u wilt Covid 19. In de afgelopen 2 maanden nam de besmettingskans snel toe. Geen ruilbeurs met stekken en zaden. En…. lezingen met beperkingen, anderhalve meter afstand, nauwelijks onderlinge gesprekken.

Gelukkig kunnen we ons vasthouden aan de vooruitzichten. We kunnen bollen poten, met de verwachting op de mooie kleuren in de tuin of in een mand. We kunnen plannen maken over hoe we tuin of balkon veranderen, dromen over de bloemenpracht die we tevoorschijn willen toveren. De tuinen die we willen bezoeken, de planten die we willen kopen…..

We weten niet wanneer Corona onder controle is maar er is hoop. De tweede golf is over zijn hoogtepunt heen. Het heeft geholpen dat er extra maatregelen zijn genomen. Er zijn meer dan 100 vaccins in ontwikkeling. De eerste zijn succesvol getest met hoge successcores. Uiteraard durf ook ik niet te zeggen of dat ons weer tuinplezier kan geven in 2021, of we in onze vereniging weer activiteiten kunnen ondernemen. Maar bij deze zeg ik u toe dat we alles op alles zullen zetten om alles wat enigszins haalbaar is en veilig is weer voor u toegankelijk te maken!

Er komen ook nu weer betere tijden!

Annulering

In verband met de aangescherpte Corona maatregelen gaat de lezing op 23 november niet door.

Ontvangt u deze Nieuwsflits niet zoals gewenst?

We hebben het al eerder gemeld, er zijn een aantal leden die deze nieuwsflits niet in het juiste format ontvangen. Soms is de tekst niet goed leesbaar, vaker echter zien leden de foto's niet en kunnen zij deze deze ook niet downloaden.

Mocht dat bij u ook het geval zijn dan kunt u rechts bovenaan de nieuwsbrief klikken om hem online te bekijken.

Bezoek ook de website

Blijf op de hoogte, check regelmatig de agenda op onze website en ook de andere interessante mededelingen

www.gorinchem.groei.nl

onze facebookpagina