Gorinchem

Terugblik lezing inspiratie voor mooie boeketten komt uit de natuur

Anne en Lieve Adriaensens hadden al een lange reis vanuit België achter de rug toen zij rond half 7 bij de Ontmoetingskerk arriveerden. Er werden tafels klaargezet om 12 meegebrachte zaadboxen uit te stallen samen met de  zaaigidsen, trays om zaden te kweken en folders over bijen en eenjarigen zaaien.

Rond half 8 kwamen de eerste belangstellenden binnendruppelen die enthousiast afliepen op de zaadboxen gevuld met ongeveer 400 soorten eenjarigen.  Deze stonden op alfabet van de Latijnse namen en voor vragen kon je bij van Anne terecht.

Rond 20.00 uur startte Lieve de lezing met de het verhaal hoe zij en Anne meer dan dertig jaar geleden kwekerij SILENE gestart zijn. SILENE is een kleinschalige kwekerij van bijzondere een- en tweejarige planten met de klemtoon op een eigenzinnig, niet-alledaags assortiment.  “Eenjarigen zijn een aanvulling op de vaste planten, geen vervanging”, vertelde Anne. Een groot voordeel is dat eenjarigen lang bloeien.
Er volgde uitleg over akkeronkruiden zoals Bolderik, Klaproos en Korenbloem die zich op een natuurlijke manier verspreiden. Vroeger kwamen de zaden mee in het zaaigoed van bijvoorbeeld tarwe en werd het gezien als onkruid maar nu zie je ze niet meer terug op de akkers en dat is jammer voor de vlinders, hommels en bijen. Veel eenjarigen, zoals Kamille zie op recent verstoorde bodems bijvoorbeeld in nieuwbouwwijken.
Lieve gaf daarna per plant uitleg wanneer voor te zaaien in de kas en/of in de volle grond te zaaien.
SILENE stelt zelf ook mengsels samen van diverse zaden. Deze mengsels kunnen laagbloeiend of hoogbloeiend zijn en de bloei houdt vaak aan tot in september.
Winterharde eenjarigen zaai je het beste in de open lucht. Sommige soorten kunnen al in september worden gezaaid en andere kunnen vanaf april gezaaid worden als de grond wat opgewarmd is. Je kunt tot eind mei, half juni buiten zaaien, de bloei valt dan een beetje later.
Uiteraard kun je ook zaaien in pot en bak. Kies dan kleuren naar je eigen smaak, zoek mooie bladcontrasten, kies bloemen met verschillende vormen en groottes. Hangplanten of lage randplanen maken het af.
Je kunt eenjarigen ook prima combineren met vaste planten en vanuit de kas tussen de vaste planten zetten.

In de pauze was er de mogelijkheid om zaden, zaaigidsen of zaai- en stektrays met onderschotels te kopen.

Na de pauze gaf Lieve uitleg over zaaien in de volle grond en in bakken. Ga aan zaaien denken als de grond begint op te drogen. Je moet geduld hebben. Nu is de grond nog veel te nat en vooral te koud.
Zaaien in de volle grond begint met het evenwijdig trekken van voren in de grond max 0,5 cm diep, op 25 – 30 cm afstand. Zaai het zaad heel dun uit in de voren en bedek het zaad met een laag grof zand. Daarna geduldig afwachten. Als je niet wilt wachten op de regen en besluit te gaan sproeien zul je moeten blijven sproeien en groeien de planten te snel en worden ze niet zo ‘stevig’.
Zaai in de volle grond niet tussen de vaste planten. De eenjarigen krijgen dan veel te veel schaduw.
Voor het zaaien in bakken heb je een bakje met aan de onderkant gaten nodig. Je vult de het bakje met goede zaai- en stekgrond en drukt de grond aan met een plankje.  Je strooit de zaden in het bakje en drukt weer aan. Bedek daarna het zaad met een laag grof rivier- of metselzand.
Je kunt het bakje besproeien met een gieter met zeer fijne broes of je zet het bakje in een schotel met water, of plaats het bakje op een vochthoudende ondergrond bv vilt. Bedek het bakje met plexiglas, plastic zak kan ook, tot het zaad gekiemd is, niet langer!
Zet een bakje nooit in je keuken! Dat gaat veel te snel en je krijgt slappe planten.

Er was nog gelegenheid tot het stellen van vragen en na afloop van de gebruikelijke verloting was er ook nog  gelegenheid om zaden te kopen.

Wil je meer informatie over SILENE of op je gemak nog een keer het assortiment zaden bekijken, bezoek dan de website www.silene.be. Er is een webshop zaden waar je o.a. kunt zoeken op naam, kleur, hoogte, standplaats en er is een zadenlijst die je kunt downloaden.

Het was een inspirerende, informatieve en gezellige avond. Heel veel bezoekers gingen met zaden naar huis. De trays om zaden te kweken waren ‘uitverkocht’.

Nu aan de slag gaan met voor te zaaien in de kas en een deel van de plantjes meenemen naar de ruilbeurs op 11 mei zodat ook andere leden van Groei en Bloei hiervan kunnen genieten en daarna zelf ook weer aan de slag kunnen met de zaden.